Doodshoofdvlinder

Op 1 september 2018 vond Henk Huiskes voor de deur van zijn huis op de Zuiderhof dit prachtige maar jammer genoeg erg dode exemplaar van de Doodshoofdvlinder. Doodshoofdvlinders is een van de grootste pijlstaartvlinders. Ze worden zelden gezien (in Drenthe is het de vijfde keer dat een Doodshoofdvlinder wordt gemeld op waarneming) De Doodshoofdvlinder is een trekvlinder uit Zuid-Europa. Ze komen vroeg in het jaar naar ons land en kunnen in gunstige jaren een nieuwe generatie voortbrengen, waar dit late maar prachtig verse exemplaar ongetwijfeld toe behoort. Deze nachtvlinder is ’s nachts actief en probeert bijennesten binnen te dringen, waar hij honing consumeert zonder door de bijen aangevallen te worden. Eitjes legt de Doodshoofdvlinder meestal op Aardappelplanten (en soms op wat familieleden van de Aardappel) De volgroeide grote gele rups verpopt in de grond op soms wel 30 cm diep. Zowel de pop als de vlinder kunnen onze winters niet overleven.
Ik heb gelukkig nooit gehoord dat een Doodshoofdvlinder op de stoep een brenger van een slechte boodschap is.

Joop Verburg