Muurrouwzwevers

Vorige week (eind mei 2018) heb ik verwonderd staan kijken naar het insectenhotel bij de Vlindertuin. De hele week vlogen zwarte vliegen voor het hotel heen en weer. Het ging om zwarte vliegen met zwarte vleugels die alleen aan de onderrand een zijden kantrand hebben. Geen wonder dat ze rouwzwevers worden genoemd, Muurrouwzwevers om precies te zijn. Deze vliegen kunnen razendsnel hun vleugels op en neer bewegen en net als een libel kunnen ze stilstaan in de lucht. Dat doen ze vooral voor de openingen van holten die voor de wilde metselbijen zijn bedoeld.

Muurrouwzwevers parasiteren op eieren of larven van metselbijen en metselwespen. Het vrouwtje deponeert een eitje in het nest van deze bijen en wespen voordat het nest afgesloten wordt. Ze doet dat door stil te “hangen” voor de opening en dan met een snelle beweging van het achterlijf een eitje de holte in te schieten. De larve van de Muurrouwzwever voedt zich met de larve van de gastheer. De meeste wolzwevers zijn warmteminnend. Tot nu toe zijn er maar enkele meldingen van Muurrouwzwevers in Drenthe geweest, terwijl er wel 6 tot 10 bij het bijenhotel van de Vlindertuin rondvlogen. De opwarming en/of deze warme voorzomer zullen wel gezorgd hebben voor dit bijzondere bezoek.

Joop Verburg

Muurrouwzwever in rust

Muurrouwzwever zwevend voor het insectenhotel