Oranje berkenspanner op de Takkenhoogte

Vrijdag 30 maart 2018: het is mooi weer, de zon schijnt het lokt aan om naar buiten te gaan. Ik ga samen met Bert Nielsen naar de Takkenhoogte. Daar waren Nonnetjes (een zeldzame zaagbekkensoort) gezien en ik wil kijken of ze er nog zijn. En ja, die komen al gauw in het vizier en wij zien ze voor het eerst. Een beetje te ver weg om er een scherpe foto van te maken, maar onmiskenbaar.

We zien 3 reeën rustig grazend in een weiland. Aan de rand van de Reestvervangende leiding zit de Indische gans met de zwarte strepen over de witte kop net als vorige jaren en opnieuw wijkt het mannetje Grauwe gans niet van haar zijde. Het is al jaren een paar.

Ik vertel Bert bij een bosje met jonge berken, dat ik hoop nog eens de Oranje berkenspanner te zien. Een nachtvlinder die overdag in het voorjaar vliegt. Het is een vlinder met bruingetekende bovenvleugels maar Oranje ondervleugels. We zien in het water Canadese ganzen en Kuifeenden en hordes Wilde eenden. Op de heide stapt statig een Ooievaar rond en er vliegen Graspiepers omhoog en weer naar beneden. Een Watersnip vliegt voor ons op. In de verte horen we een Raaf krassen en een trouwe Takkenhoogte-bezoeker Henri Timmer vertelt ons dat hij vanmorgen de Rode wouw nog zag overvliegen.

We zien in de hei de enorme slierten van de Grote wolfsklauw en veel Dubbelloof, maar meer dan een enkel Madeliefje bloeit er nog niet. Bij de oeverzwaluwwand is Philip de Brabander aan het werk om de wand weer te prepareren voor de komst van de Oeverzwaluwen. We kijken naar de Citroenvlinders die rondvliegen en praten even over onze ervaringen en dan weer richting huis. Langs het pad zit een Tjiftjaf en een Roodborst en een Geelgors zingt uitbundig zijn sonate ti-ti-ti-tèèè…. En dan ineens voor onze voeten: een Oranje berkenspanner Geen tijd om een foto te maken want hij vliegt al op, maar onmiskenbaar; voor het eerst! Wat weer een heerlijke tocht.

Joop Verburg en Bert Nielsen

De foto van de Oranje berkenspanner is van Henk Bosma uit maart 2017.