Trilzwammen

In de winter zie je weinig paddenstoelen met de traditionele vorm van hoed en steel; de plaatjeszwammen en de buisjeszwammen. Toch zijn ook in deze tijd allerlei paddenstoelen te vinden.

Op hout groeien allerlei korstzwammen en ook kun je op allerlei plekken trilzwammen op hout vinden. Er is een heel kleurenpalet aan trilzwammen te zien. Al die trilzwammen hebben en gelei-achtige structuur. Ze zijn glibberig, maar het is even bijzonder dat ze bestand zijn tegen vorst en vocht en droogte. Ze bevriezen of drogen uit, maar later nemen ze even gemakkelijk weer hun glibberige vorm aan. Sommige groeien niet uit een zwam in hout, maar groeien op een andere zwam die in het hout zit. De Gele trilzwam groeit altijd op de Paarse korstzwam, die het hout van eikentakken verteert.

De afgelopen tijd heb ik heel wat trilzwammen rond Zuidwolde gevonden en die zijn op de foto’s hieronder te zien.

Joop Verburg

Gele trilzwam die groeit op Paarse korstzwam

Bruinesuikerzwam die vooral groeit op naaldhout

Bruine trilzwam die meest groeit op loofhout

Eikentrilzwam altijd op eikenhout

Zwarte trilzwam ook vooral op eikenhout

Klontjestrilzwam met witte kerntjes in de gelei

Stijfselzwam, alleen een gelei-achtige massa

Kerntrilzwam die bij doorsnijden een structuur laat zien die veel aan hersenschors en –merg doet denken

Zakjestrilzwam, eigenlijk een vreemde eend omdat hij op een heel andere manier sporen vormt dan de andere trilzwammen en die meestal op beukenhout te vinden is.