Rode koekoekshommel gesignaleerd in Fort

Dit jaar heb ik voor het eerst de eenjarige Mexicaanse Zonnebloemen (Tithonia rotundifolia) gezaaid en ik stond versteld van de mooi oranjerode bloemen maar vooral van de grote hoeveelheid aan hommels en vlinders, zelden bijen, die specifiek op de bloem van deze plant afkwamen. Een aanrader!

Onder de bezoekers was een vreemde 'steenhommel' die wat groter was dan een echte steenhommel en de vleugels waren donker (achterlijf wat langer bij het mannetje). Nu blijkt het de zeer zeldzame rode steenhommel te zijn. Deze hommel bezocht naast de Tithonia ook Rudbeckia en af en toe de Agastache. Drie plantensoorten die ik iedere insectenliefhebber aanraad om in de tuin te planten (oh ja, niet vergeten ook de Veronicastrum).

Deze Rode koekoekshommel is de laatst verschijnende koekoekshommelsoort van ons land: vrouwtjes verschijnen niet voor begin mei, mannetjes niet voor juli. Dit is opmerkelijk, omdat de belangrijkste gastheer, de Steenhommel al vanaf half maart vliegt. Mogelijk wordt een nest pas geparasiteerd als het gastheervolk wat groter is. Dit is sinds 2000 pas de 4e melding van deze soort.

Bert Nielsen