Zo dichtbij en toch zo bijzonder: paddenstoelen in het Faliebergbos

Afgelopen week was ik een paar keer in het Faliebergbos, alleen of met de kleinkinderen die herfstvakantie hadden. We vonden bijzondere soorten zoals de Zwarte kluifzwam en de Goudvinkzwam. De laatste heet zo omdat hij die typische oranjerorode kleur heeft die ook Goudvinken op de borst hebben en het is de eerste keer dat we die in het Faliebergbos vinden. Een Grote stinkzwam vol vliegen die het stinkende goedje oplikken en zo de sporen verspreiden en de paddenstoel bleek en leeg achterlaten, zoals het exemplaar ernaast. Ook de Rupsendoder vonden we: een oranje paddenstoeltje dat groeit uit een zwam die zich in de pop van een vlinder ondergronds heeft ontwikkeld.

Het meest bijzondere was de Parasietbeurszwam. Dat is een paddenstoel die groeit op oudere Nevelzwammen en daarop uit een soort beurs tevoorschijn komt. Zo verteert de ene paddenstoel de ander en geeft de oude paddenstoel voedsel aan de volgende. Het is pas de tweede keer dat ik die paddenstoel in Drenthe zie. De paddenstoelen wereld zit vol wonderen.

Joop Verburg