Vleermuis op Ecoduct Stiggeltie

Bij het bekijken van de camerabeelden die waren opgenomen op ecoduct Stiggeltie was plotseling een vreemde fladderaar te zien. De fladderaar vloog vlak voor de camera heen en weer en leek te proberen insecten te vangen. Direct dacht ik aan een vleermuis, maar omdat het dier zo dicht bij de camera vloog, werd het beeld overbelicht (dus helemaal wit, zonder enige doortekening) door de infrarode cameraverlichting.

Toen ik de opgenomen videobeelden (30 beelden per seconde) beeld voor beeld bekeek, zag ik het overbelichte ‘silhouet’ van (vermoedelijk) een vleermuis tevoorschijn komen. Het filmpje en het beeld met het silhouet zijn daarna beoordeeld door Jan Mager van de Vleermuiswerkgroep Drenthe. Jan Mager is een expert op het gebied van vleermuizen en hij gaf aan dat het vermoedelijk om een Laatvlieger gaat. Wikipedia zegt daarover: “De Laatvlieger is een vleermuis uit de familie der gladneuzen. Hij dankt zijn Nederlandse naam aan het feit dat hij later uitvliegt dan andere grote vleermuissoorten, zoals de Rosse Vleermuis”.

Het toeval wil, dat er kort vóór de waarneming van de vleermuis op het ecoduct, met Jan Mager al was afgesproken om op een avond in de 2e week van september op het ecoduct Stiggeltie na te gaan of het ecoduct misschien als vliegcorridor over de N48 en/of als jachtgebied door vleermuizen gebruikt zou worden. Later zou dat ook op ecoduct Suthwalda gaan plaatsvinden. Door de tot nu toe minder gunstige weersomstandigheden kon het inventariseren nog niet plaatsvinden, maar wie weet kan het ergens in de komende weken nog gebeuren. Over de resultaten zullen we dan zeker nog berichten.

Philip de Brabander