Sleedoornpage en Eikenpage

Vandaag 9 augustus 2017, gingen Hero Moorlag en ik er op uit. We kwamen aan het eind van een mooie middag nog gauw even langs de Slagendijk. Je weet maar nooit….
We keken eerst op het bouwterrein van de Ekelenberg en in het oostelijk en meest zuidelijke deel staat enorm veen Late guldenroede. Eigenlijk wonderlijk dat het lijkt alsof een magneet aan je trekt, want we liepen rechtstreeks naar een pol waarop een Sleedoornpage zat te foerageren. We hebben daarna nog tientallen plekken bekeken, maar daar bleef het bij.
Daarna nog even naar de hoek van de Slagendijk bij de voormalige carpoolplaats en ook daar zagen we direct op een pol Late guldenroede zelfs 2 exemplaren. Voor de eerste keer dat ik meemaak dat ik 3 Sleedoornpages op één dag zie. Even later kwam er ook nog een Eikenpage bij, al was dat wel een oud beestje. In het schrale en bloeemrijke gras zaten verschillende Bandheidelibellen. Op de Boerenwormkruid zoemde het ook en Honingbijen halen er nectar en stuifmeel. Het verbaast mij telkens dat van zulke knalgele bloempjes het stuifmeel toch fel oranje is. De Honingbij op de foto laat het goed zien.
Tussen al die bloeiend planten zagen we ook nog een Zeepkruid bloeien. De middag was aangenaam en mooi.

Joop Verburg (ook namens Hero Moorlag)

Foto's Joop Verburg

Sleedoornpage (1 van de drie vandaag)

Oude Eikenpage op Late guldenroede