Over Torenvalken is goed nieuws te vertellen.

Een paar jaar geleden is een drietal torenvalkenkasten geplaatst op verschillende locaties rond Zuidwolde. In één er van - aan de Tonckensstraat - is direct het eerste jaar een broedsucces geweest, maar daarna zijn de Torenvalken steeds weggepest door Kauwen. De kast is om die reden op een andere plek aan een populier bevestigd en daar is dit jaar succesvol gebroed. Frits Kruizinga maakte een foto van de jonge Valken die al zo ongeveer vliegvlug zijn.

De tweede kast aan de oostzijde van Zuidwolde heeft waarschijnlijk ook succes gehad, want al een paar jaar is daar het hele voorjaar Torenvalken te zien, die vaak uitkijken vanaf de kast.

De derde kast stond op de volkstuin. Daar was kennelijk niet zo’n geschikte plek, misschien teveel bezoek of het nest stond te dicht bij het ooievaarsnest. Daarom is de kast met paal en al verplaatst met hulp van Stichting het Drentse Landschap naar ecoduct Stiggeltie. Daar is aan de oostzijde een mooie plek gevonden in de open ruimte en wellicht dat daar ook een geschikte broedplek is. Het is niet ver van het huis van Bram Luten, die ook vaste en succesvolle bewoners in zijn torenvalkenkast heeft.

We zijn blij met het succes van de valkenkasten.

Joop Verburg