Klein warkruid in Steenberger oosterveld

Vanavond was de wekelijkse donderdagavondplantenexcursie van de plantenwerkgroep van onze vereniging. Dit keer bezochten we met z’n negenen een gebied lekker dicht bij huis. We waren in het Steenberger oosterveld en we hebben weer een prachtige avond gehad. In het nieuw ingerichte deel, het voormalige weiland, vonden we volop leuke soorten als Kleine zonnedauw, Grondster, Witte snavelbies en vele andere bijzonderheden. Achterin bij het vennetje keken we uit naar Klein blaasjeskruid en ook het bloeide het niet, het werd toch gevonden. Dat gold ook voor de Klokjesgentiaan, waarvan de populatie angstwekkend achteruitgaat. We vonden nog maar een paar kleine plantjes. Hoogtepunt in dat gebied was de vondst van Klein warkruid, een parasiet op jonge Struikheide. Ook die plant bloeide niet maar de draadjes die zich rond de stengels van heide kronkelen en daar voedsel uit betrekken zijn onmiskenbaar. Tot slot werd een bezoek gebracht aan de verder streng geheim gehouden plek waar de Dennenorchis bloeit. Ook deze avond was voor de plantenwerkgroep weer een groot succes.

Joop Verburg