Waterral

Juist wanneer het echt winter is zoals de afgelopen periode, zoeken watervogels open plekken op. Diepe zandgaten en stromende beken zijn dan favoriete plekken en vooral in de beken is door de stroming ook steeds aanvoer van voedsel. Hero Moorlag zag op 26 januari een groet groep Waterhoentjes bij de Oude Keene aan de noordkant van Hoogeveen. Tussen al die Waterhoentjes zat ook een vreemde “eend in de bijt”. Geen echte eend, maar meer een familielid van de Waterhoentjes, namelijk een Waterral.

Waterrallen zijn fraaie, maar schuwe dieren die je maar zelden te zien krijgt, maar in zo’n winterperiode moeten ze wel iets van hun schuwheid prijsgeven. In onze omgeving worden ze weinig gezien. De meeste Waterrallen worden in Noord-Drenthe gezien of bijvoorbeeld bij Diependal. Afgelopen jaar zag Harmen van der Wal een Waterral bij de Takkenhoogte, maar dat was de enige waarneming in onze buurt.

Bijzonder is dat Hero niet alleen de Waterral zag, maar ook mooi kon fotograferen en zelfs een mooie film kon maken waarop je kunt zien hoe de Waterral aan het foerageren is. Zie: https://youtu.be/Lc0Re2C8jzs

Foto: Waterral tussen de Waterhoentjes (foto Hero Moorlag)