Boomkruiper

Regelmatig vergissen vogels zich en vliegen tegen een ruit aan. Vaak loopt het dan tragisch af en betekent het het einde van het vogeltje. Ofwel door de klap, ofwel door een kat die daar een gemakkelijke prooi aan heeft. Dit vogeltje had geluk bij ongeluk. Het vloog tegen het raam bij Martha van der Zwaag en haar vriendin Bernadette bracht hem bij mij. Ze was vooral verbaasd over de lange snavel bij zo’n klein vogeltje.

Het is een Boomkruiper; een vogeltje dat je vaak kunt zien terwijl het langs de schors van dikke bomen omhoog kruipt, zich net als spechten steunend met zijn staart. De Boomkruiper voedt zich met allerlei kleine insecten die tussen de schors zitten en tussen de korstmossen op de boom. De Boomkruiper is een standvogel die hier ook ’s winters verblijft en die erg zijn best moet doen om bij winterse omstandigheden voldoende voedsel te vinden. Het voelt heel kwetsbaar wanneer je zo’n klein vogeltje in je hand neemt. De pootjes klemmen zich om je vinger en je voelt hoe sterk ze zich ook langs de boom weten vast te klemmen.  Met  de snavel als een pincet kan het vogeltje uit de kleinste hoekjes insecten wegpeuteren en opeten.

Langzaamaan warmer wordend werd de Boomkruiper steeds actiever en Bernadette heeft hem thuis weer losgelaten en geluk gewenst.

Joop Verburg