Varens zoeken op het landgoed in Linde

In 2003 heeft Bram Luten zijn boerenbedrijf in Linde beëindigd en is hij “bosboer” geworden. Hij heeft zijn landbouw- en weidegrond omgevormd tot Landgoed en het bebost met zo’n 18.000 bomen.Een paar jaar geleden ontdekte Bram een Tongvaren in een bosperceel dicht bij zijn huis. Ik vond dat toen vreemd, maar dat blijkt typischer te zijn dan ik ooit had gedacht.

Edwin de Weerd zocht bij Wijster een paar weken geleden een bosje op voormalig boerenland af en vond daar een spectaculair aantal soorten varens. Sommige daarvan waren in Drenthe helemaal niet bekend. Die vondsten komen overeen met soorten die ook in bossen in de Noordoostpolder zijn gevonden. Kennelijk is het milieu in dit soort gebieden uitstekend voor varens.

Om die reden hebben we op 28 december o.l.v. Edwin de Weerd gekeken op het landgoed van Bram Luten of daar meer bijzondere varensoorten voorkomen en ook daar vonden we tussen de stekelvarens en mannetjesvarens naast vele exemplaren van de Tongvaren ook Geschubde mannetjesvaren en Stijve naaldvaren. We zullen binnenkort ook andere gebieden in de omgeving onderzoeken of ook daar bijzondere varensoorten voorkomen.

Joop Verburg

Stijve naaldvaren

Stijve naaldvaren (detail)

Tongvaren