IJshaar

Afgelopen week kreeg ik een prachtige foto van Bart Pijper. Hij maakte de foto in een bos nabij Hoogeveen.

Je loopt door het bos op een vroege ochtend, de temperatuur is net onder nul graden, er ligt geen sneeuw en ineens zie je helderwitte plekken op de grond. Het kan dan gaan om IJshaar. Dat is een zeldzaam natuurfenomeen dat zich alleen onder bepaalde omstandigheden voordoet.

IJshaar ontstaat op het kale hout (hout dus zonder bast) van met name eiken- en beukentakken. In dat hout leven soms bepaalde schimmels (zwammen). Uit onderzoek is gebleken dat het steeds gaat om dezelfde zwam: Exidiopsis effusa met de veelzeggende Nederlandse naam Rozeblauwig waskorstje. Die zwam produceert bij zijn stofwisseling water en door superkleine poriën in het hout wordt dat water naar buiten geperst. Wanneer het droog weer is, of wanneer de zon schijnt, verdampt dat water snel. Alleen wanneer de lucht vochtig is en de tak in de schaduw ligt, bevriest het water en ontstaat ijshaar en de ijsdraden worden almaar langer. Het is een fantastisch gezicht waarvoor je dus echt ’s morgens vroeg op pad moet.

Bart Pijper gaat regelmatig op pad en houdt zijn bevindingen bij op een eigen blog: http://bartjestruun.blogspot.nl/

JV

Foto: IJshaar, een zeldzaam fenomeen (foto Bart Pijper)