Visarend

Een tweede bericht van een van onze leden is reden om een uitzondering te maken op de regel dat we alleen waarnemingen uit de omgeving van Zuidwolde op deze site vermelden. Het gaat nog niet eens zozeer om de waarneming op zich, maar om de bijzondere foto’s die er bij gemaakt zijn.

Metske van der Maar, onze coördinator van de vogelwerkgroep, was eind september in het natuurgebied Diependal bij Hijken waar de Visarend aanwezig was. Met zijn telefoontoestel kon hij deze foto’s door de telescoop maken. Er zat in dezelfde boom ook nog een vrouwtje Smelleken, die hij erg mooi kon zien maar die hij helaas niet op de foto kon krijgen. De foto’s zijn heel fraai en sprekend geworden. Wat beschikken we tegenwoordig toch over prachtige manieren om natuur in actie vanuit de persoonlijke beleving aan elkaar door te geven.

Het opnemen van de foto’s over de Visarend is een soort wishful thinking gebleken, want op vrijdag 30 september 2016 zag één van de gasten op natuurcamping De Bulte een Visarend bij de stuw aan de Hoogeveenseweg in Zuidwolde. Dus toch ineens vlakbij… (bericht van Peter Meuwese).