Rups van Meriansborstel

Op dinsdag 27 september bracht Gea Boelen van de Boslaan in Zuidwolde een rups, die ze in haar tuin had gevonden. Ze vond hem erg mooi en had zelf opgezocht dat het ging om de rups van de Meriansborstel.

Het is inderdaad een opvallende rups: Lange gele haarborstels met zwarte ringen ertussen. Op de rug een viertal donkergele kwasten en een vreemd rood kwastje aan de achterzijde. Je zou zeggen nogal opvallend, maar waarschijnlijk schrikken al die haren en borstels eventuele vijanden toch af. De rups leeft van blad van struiken en bomen, vooral van Sleedoorn en Meidoorn.

De rups die Gea bracht, is binnen twee dagen verpopt en zal nu overwinteren in het spinsel dat op de foto is te zien. De nachtvlinder die na de verpopping in mei daar uitkomt is minder opvallend, maar toch fraai met die bijzondere tekening in grijstinten. De foto van de vlinder is vorig jaar op 27 mei gemaakt in de Vlindertuin bij een nachtvlindersessie.

Joop Verburg

de Meriansborstel als vlinder (mei 2015)

de rups van de Meriansborstel die Gea Boelen bracht

de rups verpopte binnen twee dagen binnen een zelfgemaakt spinsel