Hottentottaling

Normaal beperken we ons bij vermelding op onze website van waarnemingen door leden van onze vereniging tot het gebied rond Zuidwolde, maar graag maken we een paar keer een uitzondering . Het gaat dan om uitzonderlijke waarnemingen of bijzondere foto’s.

Roel Smit meldt ons: “Eind september maakte ik een tocht langs de Boerenveense plassen toen ik een vreemde eend zag zwemmen met een blauwe snavel. Ik heb het nagezocht en het bleek te gaan om een Hottentottaling. Ik heb de waarneming ook aan Hero Moorlag doorgegeven die de eend de volgende dag ook heeft gezien en gefotografeerd”.

Het gaat inderdaad om een “vreemde eend”, een exoot die stamt uit  het zuiden, zuidoosten en het westen van Afrika. Met zijn volwassen lengte van ongeveer 34 centimeter is het de kleinste onder de zwemeenden en bovendien is hij een van de stilste. In Nederland wordt dit eendje als siereend gehouden en ongetwijfeld gaat het hier om een ontsnapt dier. Of deze eend het in zijn of haar eentje redt (er is bijna geen verschil tussen mannetjes en vrouwtjes) is twijfelachtig. Bovendien zal er zo ook niet aan nageslacht gewerkt kunnen worden. Niettemin blijft het een bijzondere waarneming van Roel Smit en een fraaie foto van Hero Moorlag.