Dennenorchis

Afgelopen winter vond Jan-Erik Plantinga in het Steenberger Oosterveld een groeiplaats van de Dennenorchis. Toen hij mij berichtte dacht ik: onmogelijk, maar ik had gerust op de kennis van Jan-Erik mogen vertrouwen, want natuurlijk klopte het. Het was een heel bijzondere vondst, want in 1971 was er nog maar één groeiplaats in Drenthe over, namelijk in Norg. De laatste 10 jaar zijn in Noord-Drenthe weer wat nieuwe groeiplekken ontdekt, maar in Zuid-Drenthe is het spectaculair nieuws. Jan-Erik gaf aan dat hij het idee had dat de orchidee vorig jaar gebloeid heeft, want hij vond er een klein verdord bloeistengeltje bij. Afwachten dus maar.

Welnu: juli 2016. De Dennenorchis is gaan bloeien en niet zomaar een beetje. Nee, wel 60 bloeistengels staan omhoog met kleine witte bloempjes waarop superkleine haartjes te zien zijn. De Bloempjes groeien een beetje schroefvormig om de bloemstengel heen. Het is allemaal klein en niet gemakkelijk te vinden. Toch willen we de groeiplaats geheim houden omdat de plant en het plekje toch erg kwetsbaar zijn. Op de foto’s is te zien hoe de plant groeit tussen dennen in de strooisellaag en met soorten als Kraaiheide er omheen. Plekken waar je ook altijd Kussentjesmos kunt vinden. Op de tweede foto zie je een bloeistengeltje en op de derde foto een opname van 1 bloempje; maar een paar mm groot maar evengoed van grote schoonheid.

Joop Verburg

Groeiplek van de Dennenorchis

Bloeistengel met als verrassing een zeldzaam nachtvlindertje, de Oranje dwergbladroller (Pammene aurana), op de eerste bloemen.

Een bloempje van de Dennenorchis met de karakteristieke haartjes op de bloemblaadjes.