Ransuil

Een week geleden hebben wij ‘s avonds om ca. 22.00 uur een volwassen Ransuil ontdekt die achter in de kastanjeboom zat, door het geluid dat hij maakte en wij niet kenden. Het klonk als een soort gekef van een kleine hond. Eerst dachten wij nog dat het misschien een roofvogel was, omdat er ook ander vogelalarm klonk. Dus wij begonnen in onze handen te klappen en te schreeuwen, totdat wij tot onze verrassing de uil ontdekte die ons met grote ogen stoïcijns aankeek en roerloos bleef zitten. Zo hebben wij elkaar minuten lang bekeken en toen zijn wij verheugd gaan slapen. Het was in de kastanjeboom met de door Kees Contant gemaakte steenuilenuilenkast. Dit voorjaar heeft daar weer een spreeuwenpaar in gezeten, maar die zijn al uitgevlogen. Een Steenuil hebben wij daar nog niet in gehad.

Vandaag 11 juni ontdekten Wil een jonge Ransuil in een struik in onze tuin naast ons toegangshek. Wil zag hem vlak voordat het begon te regenen. Toen de regen heviger werd, ging hij op de grond zitten en begon zich later onder de schijnaugurk en conifeer te verbergen. Gisteravond hoorden wij de moeder (of vader) uit een boom bij de buren roepen en het jong antwoordde met een regelmatig gepiep ook uit buurman ‘s tuin. Laten wij hopen dat het jong het overleeft, want de buren hebben wel een hond en kat.

Vervolg: vandaag 13 juni zagen we de jonge Ransuil ineens weer in onze tuin, maar we hoorden nog een tweede jong bij de buren roepen. Het was ook duidelijk dat de ouders antwoord gaven, want die reageerden steeds met een heel ander geluid.

Wil en Pieter Salomons