Vetblad bij opening Idylle

Het ziet er naar uit dat straks bij de opening van Idylle (10 juni om 15.00 uur bij nieuwe deel Vlinderommetje op het industrieterrein Zuiderkerkes II) er veel planten in bloei zullen staan. Er zijn heel veel kiemplanten te zien van veel soorten en we hopen dat met de temperatuur van de laatste dagen de ontwikkeling snel gaat.

Bij sommige planten gaat het wel heel snel. Een paar weken geleden stond het water nog heel hoog en nu is normale pijl weer bereikt. Op de oever vond ik niet alleen bijna 100 planten Vetblad (Pinguicula vulgaris) terug, maar stond het op een paar plekken ook al in bloei. Een onverwachte voorbode zullen we maar zeggen. Van Vetblad mogen we niet verwachten dat het hier een bestendige plant zal zijn, maar in de pioniersituatie is het wel een pareltje: vettige bladeren waar insecten aan blijven kleven. Dat gebruikt de plant als voedsel en hij kan dus in zeer arme omgeving tot ontwikkeling komen. De bloempjes zijn wel heel speciaal en karakteristiek.

Joop Verburg