Plakkers

Op 2 februari is de werkgroep Steenuilen op pad geweest om de laatste serie kasten van Steenuilen te inspecteren en schoon te maken. In de kast op Steenbergen zat een oud nest van een Spreeuw. Die huizen wel vaker in Steenuilenkasten. Op de bodem van de kast op het stro lagen 3 dode nachtvlinders. Het ging om Plakkers.

De donkere mannetjes hebben we met de werkgroep Nachtvlinders ieder jaar wel op het laken en daarbij vallen de enorme sprieten natuurlijk op. Die sprieten (hun reukorgaan) zijn nodig omdat ze daarmee op grote afstand een vrouwtje kunnen ruiken in het donker om daarmee te paren. Maar de lichtgekleurde vrouwtjes had ik nog nooit gezien. Dat is ook niet zo gek, want ondanks hun vleugels blijken ze nauwelijks te kunnen vliegen.

Rupsen in nestkast

Nu heb ik enkele jaren geleden bij de nestkastroute in het Faliebergbos verschillende keren rupsen in een nestkast gehad die toen ze wat groter werden, rupsen van Plakkers bleken te zijn. Ik vond het toen vreemd dat in een nestkast met vogeltjes, die insecten eten, toch rupsen leven, maar kennelijk verdragen zij elkaar. En nu, jaren later zie ik ineens vrouwtjes van de Plakker in de kast liggen en aan de rand en in de hoeken zit een tiental poppen, waarbij je aan de huidjes die er nog aanhangen de rups nog wel wat kunt herkennen.

Kennelijk hebben Plakkers iets met nestkasten en dat is leuk om te ontdekken.

Joop Verburg

Kleine rupsjes tegen het deksel van een mezennestkast

De rupsen zijn in aantal verminderd, maar wel veel groter geworden en te herkennen als rupsen van Plakkers

Mannetje Plakker met grote sprieten