Hommelnestmot

Op 12 januari zijn Jan Huiskes, Geert Komduur en ik op pad geweest om de nestkasten langs gegaan om te inspecteren, zo nodig te repareren en schoon  te maken. Voor we op pad gingen liet Jan Huiskes mij een blok hout zien waarop een groot aantal cocons te zien waren (zie foto) en vreemder nog, het hout was praktisch niet los te krijgen bij het kloven, zozeer plakte het spinsel de delen aan elkaar. Ik had geen idee welk insect dat kon zijn.

Bij onze rondgang kwamen we bij de Ekelenberg bij een nestkast voor een Grote bonte specht. We konden het  deksel er niet vanaf krijgen. Uiteindelijk lukte dat pas met behulp van een beitel. Toen bleek dat er een soortgelijke groep cocons in de nestkast zat, waarvan het spinsel zo vast aan het deksel zat dat het alleen met grote moeite los te krijgen was.

Ik heb gezocht en navraag gedaan bij de Vlinderstichting en kwam uiteindelijk terecht bij de Hommelnestmot. Dat is een micro-nachtvllinder die eitjes legt in nestkasten waar een Boomhommel zijn nest in gemaakt heeft. De rupsen leven van was en van de larven en ruineren op den duur het hele hommelnest. Al als rups maken ze spinselgangen waardoor ze veilig bij hun voedsel kunnen komen. Bij het verpoppen omkleden ze zich helemaal met die taaie spinseldraden. De nachtvlinder zelf hebben we bij onze tellingen bij de Vlindertuin enkele malen gezien (zie foto). Wat buitengewoon opmerkelijk dat op één dag tweemaal zoiets bijzonders tegenkomen!

Achteraf past het ook allemaal, want bij het schoonmaken van de spechtenkast bleek dat er een hommelnest in had gezeten!

Jan Huiskes en Joop verburg