Gesteeld veenknoopje

Maandag 2 november zijn 10 leden van de paddenstoelenwerkgroep Drenthe op zoek gegaan naar paddenstoelen op de Takkenhoogte. Het was bekend dat Joop Verburg daar twee jaar geleden de zeer zeldzame Zandaardtong had gevonden en die wilden de deelnemers graag zien.

Eenmaal op weg in de mist moesten we dwalen over de hei en eigenlijk kon je zo weinig in de verte zien, dat je vanzelf naar het gebied vlak voor je voeten keek. Evert Ruiter vond op een heischraal stukje grond waar wat aardtongen de aandacht trokken, ineens een superklein dofzwart mutsje op een geelbruin steeltje van ongeveer een centimeter groot. Excursieleider Rob Chrispijn had dit paddenstoetje enkele jaren geleden ook gevonden in Gelderland (dat was toen de tweede vondst in Nederland).

Wanneer je naar de foto kijkt die Joop maakte, zou je denken dat het heel wat is, maar van bovenaf gezien is het slechts “een dofzwart bolletje van een of twee millimeter op dofzwarte grond”; dat is niet eenvoudig te vinden. Toch heel leuk dat opnieuw in dit schitterende natuurgebied van Het Drentse Landschap opnieuw een dergelijke zeldzame soort gevonden wordt.

De vondst van het Gesteeld veenknoopje was voor TV Drenthe reden om naar de Takkenhoogte te komen en een opname te maken voor het natuurprogramma Roeg. Achter de camera Jan Dijk op de knieën voor het mini-paddenstoeltje en staand Evert Ruiter, de vinder van het mirakel.

Ook natuurbericht.nl doet uitgebreid verslag van de vondst.