Zandaardtong en meer paddenstoelen op de Takkenhoogte

Twee jaar geleden vond Joop Verburg een bijzondere paddenstoel op de Takkenhoogte, namelijk de Zandaardtong, een zeer zeldzame soort die ooit lang geleden eenmaal in Drenthe was gevonden. Tegenwoordig zijn er maar enkele vindplaatsen van deze soort, één in Noord Brabant en verder enkele in de Noord Hollandse duinen. Reden om ook dit jaar maar eens te zoeken of we deze zeldzaamheid nog op de Takkenhoogte konden vinden.

Bernhard de Vries, Roel Smit en Joop Verburg genoten op 12 oktober van de zon, de ruimte, de afwisseling van het gebied en van de talloze soorten paddenstoelen die er groeien. Gelukkig vonden we het nietige donkere paddenstoeltje, de Zandaardtong, ook nu weer terug op een plekje waar hij groeide samen met de gele knotsjes van de Heideknotszwam. Voor Bernhard was het de eerste keer in zijn lange paddenstoelenleven dat hij deze soort zag. De koek was voor die dag nog niet op, want we vonden ook nog een paar prachtige exemplaren van de Biezenmycena. Dat is een superklein, maar o zo mooi paddenstoeltje dat op dode stengels van Pitrussen groeit.

Het was een heerlijke dag op de Takkenhoogte.

Joop

Zandaardtong met Heideknotszwam (geel)

Biezenmycena op dode stengel van een Pitrus