Zilveren maan in het Reestdal

In het voorjaar hebben we bericht over de aanwezigheid van Zilveren manen in het Reestdal. Het is een kroon op het inrichtingswerk van Het Drentse Landschap, waar in het Reestdal door juist gekozen waterhuishouding en zorgvuldig maaibeleid omstandigheden voor soorten als de Zilveren maan zo goed mogelijk worden nagestreefd.

Zilveren manen vliegen in 2 generaties. De generatie van mei/juni legt eitjes op de bladeren van de volop aanwezige moerasviooltje en de rupsen eten zich daar groot aan. Na de verpopping komt de tweede generatie uit in augustus. Pieter en Petra Zwaan hebben verschillende keren het gebied bezocht en ook in die periode Zilveren manen gezien (o.a. 13 op één dag). Ook Dick Mooij en Bertha Schuurhuis, enthousiaste vlinderaars uit Hardenberg, hebben gezocht en ook zij melden de aanwezigheid van een behoorlijk aantal Zilveren manen.

Na het verlies van de laatste populatie in Drenthe van de Bruine eikenpage (tot 5 jaar geleden in Steenberger Oosterveld) is de komst van deze zeldzame vlinder in Zuidwolde een rijke aanwinst.

Joop Verburg