Plantenjacht

Waar sneeuwjacht in deze tijd logisch lijkt, startte de landelijke organisatie voor Wilde planten FLORON ijskoud met een nieuwe actie: plantenjacht. Eigenlijk moet je zeggen: bloemenjacht, want het ging om het zoeken naar bloeiende wilde planten in je eigen omgeving in de periode van 25 december 2014 tot 4 januari 2015. Dat lijkt moeilijk, maar toch blijkt dat een behoorlijk aantal wilde planten, zolang het maar niet hard vriest -weliswaar bescheiden, maar toch- gewoon doorbloeit: Paardenbloem, Madeliefje, beslist de Paarse dovenetel, Herderstasje, Klein kruiskruid, Kleine veldkers, Dagkoekoeksbloem, Tuinviooltje en zeker ook Straatgras…. allemaal laten ze bloempjes zien en vaak zie je ook ontwikkeling van vruchten en zaden.

Meer dan 30 soorten

In Zuidwolde zijn we in verband met de naderende koudeperiode, maar direct op 1e kerstdag begonnen op het volkstuincomplex en in de Vlindertuin aldaar. We registreerden tot onze grote verrassing meer dan 30 soorten wilde planten die in bloei stonden. Alle bovengenoemde soorten vonden we in bloei, maar ook soorten die we helemaal niet verwachtten: Grote ereprijs en Vreemde ereprijs, Bermooievaarsbek en Kleine ooievaarsbek. Pieter en Petra Zwaan zochten in de buurt van hun huis in Hoogeveen en vonden daar ook 16 soorten in bloei waaronder Spurrie, Boerenwormkruid en Moerasdroogbloem.

Je kunt nog meedoen.

Spelregels en je waarnemingen via http://www.floron.nl/Plantenjacht.

Joop Verburg

Kleine Ooievaarsbek