Natuurvereniging Zuidwolde

wielewalen

Grote modderkruiper

Melle Snijder is de buurman van mijn ouders. Hij woont aan de Brugstraat in Nieuwlande (net als Esther en Roel onze webmaster). De sloot langs deze weg werd onlangs geschoond; de sloot stelt bijna niks meer voor maar niettemin werd er modder uitgeschraapt. Melle zag daar, toen hij langs de weg liep, andere buurman Cock de Gans palinkjes uit de modder vissen. Ik vond het bijzonder, want zo'n vis verwacht je helemaal niet in zo’n nietig modderig slootje. De zes gevonden palingen gooiden ze weer terug in de sloot, maar Melle zag ook nog een ander beestje. Hij maakt er foto’s van. Het visje (dat tot 30 cm groot kan worden) is een Grote modderkruiper en die zijn best zeldzaam, zeker in Drenthe.

De Grote modderkruiper leeft juist in modderige slootjes en hij kan dankzij een aantal lichaamsaanpassingen (darm en huid waarmee hij tijdelijk kan ademhalen, zelfs wanneer de omgeving verdroogt) en een heel sluimerige huid (tegen uitdroging) in extreme omstandigheden overleven.

Andre Hospers