Natuurvereniging Zuidwolde

wielewalen

Pad en wolfspin op het ecoduct

Jaap Vliegenthart doet samen met Gerhard Warmink onderzoek naar amfibieën en reptielen op de ecoducten. Er is een aantal schuilgelegenheden voor deze dieren aangelegd, maar ook andere beestjes maken er gebruik van. Afgelopen week ontdekten zij de eerste Gewone pad onder één van de platen. Dat was de eerste keer dat we op het ecoduct een pad vonden.

Ook maakte Jaap een foto van een spin. Dat bleek een wolfspin te zijn. Waarschijnlijk is het de Zwartstaartboswolfspin, die maar weinig gevonden wordt. In Drenthe is dat helemaal een zeldzaamheid. Wolfspinnen jagen op prooi in de lagere begroeiing. Opmerkelijk is de witte klont bij het achterlijf van de spin. Dat is een spinsel waarin de eitjes van de spin worden meegedragen door het vrouwtje. Zelfs wanneer de kleine spinnetjes uitgekomen zijn, liften zij nog een tijdje mee op de rug van moederspin. Bijzonder, dat ook bij deze kleine dieren er zo’n zorg voor het nageslacht is.

Gewone pad op het ecoduct

Zwartstaartboswolfspin met spinsel met eieren onder haar achterlijf