Natuurvereniging Zuidwolde

wielewalen

Uil of Roofvogel

De familie Grim uit de Boslaan meldde een zeer uitzonderlijk voorval. Op het grote raam aan de achterzijde van hun huis is een afdruk van een vogel te zien, die daar tegenaan is gevlogen. Je ziet de vleugelpunten en de afdrukken van de slagpennen, je ziet de vage afdruk van de poten en de kop. Maar wat is het geweest?? In de vensterbank staat een kip en het idee is dat een vogel geprobeerd heeft die kip te verschalken. Grim dacht zelf aan een uil, omdat ze ’s nachts een keer een harde klap hadden gehoord, maar…... De spanwijdte van vleugelpunt tot vleugelpunt is 135 cm!! Er is geen uil in Nederland die zo’n spanwijdte heeft. Alleen de Oehoe, maar diens spanwijdte is juist weer groter. Een roofvogel dan toch?  dan zou eigenlijk alleen een Ruigpootbuizerd in aanmerking komen. Het zal wel altijd een raadsel blijven, maar wel een intrigerend raadsel

Foto van het raam, met daarachter het beeld van de kip. De afdruk is door de spiegeling helaas niet te zien Foto van de afdruk van een van de vleugelpunten

Ik heb overleg gehad met diverse deskundigen welke vogel het geweest kan zijn. Uiteindelijk heb ik bij Rob Bijlsma antwoord gekregen. Hij heeft er naar gezocht. Hij wist dat roofvogels geen poeder op de veren hebben, dat kon het dus niet geweest zijn. Hij kwam ook bij Uilen terecht (en waarschijnlijk de Bosuil) en hij was zelf ook verrast over het feit dat Uilen zo’n mooie poederafdruk kunnen geven.

JV