Natuurvereniging Zuidwolde

wielewalen

Kogelwerper

Vandaag liepen Joop Verburg en Roel Smit op de Takkenhoogte toen ze een klein stukje hout gewaar werden waar wat witte puntjes op leken te zitten. Het bleek te gaan om een bijzonder  paddenstoeltje, de Kogelwerper. Paddenstoelen hebben allerlei manieren om hun sporen te verspreiden en maken gebruik van wind of van insecten (b.v. de stinkzwammen) of van regendruppels (zoals nestzwammetjes) etc. De kogelwerper heeft een heel eigen manier. Onderin een kelkje zit een donker bolletje met sporen waaronder zich een vlies bevindt. Dat vlies komt onder spanning te staan, tot de druk zo hoog is , dat het vlies in  een keer naar buiten uitbolt. Daarbij worden het sporenbolletje weggeschoten. Dat kan wel tot 4 meter hoog en 5 meter ver. Hoewel de Kogelwerper algemeen schijnt te zijn, is het aantal waarnemingen heel gering omdat hij zo moeilijk te vinden is. Maar des te bevredigender wanneer dat het geval is.

In het gele kelkje zie je een bruin sporenbolletje en verder vallen vooral de omhooggeklapte bodemvliesjes op.

Joop en Roel