Natuurvereniging Zuidwolde

wielewalen

Minischijfjes

Bij het zoeken naar paddenstoelen, zoals deze dagen in Klein Zwitserland,  moet je gewoon door je knieën. Zoekend op de bodem en zelfs met een loepje langs halfverteerde stammen en takken, kom je allerlei bijzonders tegen. Wat te denken van het “gewoon” franjekelkje; 1 mm in diameter, spierwit met een haarrandje, waaraan waterdruppeltjes blijven zitten. Wat te zeggen van grijze minischijfjes die je alleen met een loep kunt vinden: het lijken Mollisia’s en misschien is het wel de Gijze mollisia. En dan het Oranje borstelbekertje. Ik vond het op koeienplakken van een paar dagen oud. Een paar millimeter groot en met een behaarde buitenrand. Allemaal zijn het vruchten van schimmels (zwammen) die bomen, takken en ook koeienpoep helpen verteren. Het zijn allemaal ascomyceten. De paddenstoeltjes hebben geen plaatjes of gaatjes of buisjes, waarin ze sporen vormen, een oppervlakte waarin holtes zitten (asci) die samen kunnen knijpen en zo de sporen naar buiten persen.

Joop Verburg

Gewoon franjekelkje op rottend hout

(Grijze?) mollisia onder de schors van rottend hout

Oranje borstelbekertje op koemest