Natuurvereniging Zuidwolde

wielewalen

Pseudoschorpioen

Enkele dagen geleden was Kees Contant in ’t Ende bezig met werkzaamheden voor de tentoonstelling, toen hij op de tafel een klein beestje zag lopen. Het zag er vreemd uit en Kees heeft het in een doosje gedaan. Thuis heeft hij het met Joop Verburg samen bekeken en Joop heeft wat foto’s gemaakt. Een zwart diertje 2 a 2½ mm groot met 8 poten. Dus een spinachtige. Terwijl we bezig waren klapte het beestje twee tasters uit, waaraan twee kaken zaten als van een schorpioen. Hij liep net zo gemakkelijk vooruit als achteruit en in die laatste positie hief hij zijn tasters uitdagend naar boven.
We hebben uitgezocht welk diertje het was. Je komt dan uit bij de Pseudoschorpioenen. Er zijn een stuk of 20 soorten beschreven. Veel soorten leven op de grond en eten o.a. springstaartjes.  De bekendste soort is de boekenschorpioen die in huis in oude boeken leeft en daar eet van luisjes en ander superklein grut. Hij grijpt ze met de tangen vooraan zijn tasters en met zijn kaken verscheurt hij de prooi. Er zijn nog veel meer merkwaardige dingen over deze diersoort te vertellen. Bij de paring houden ze een liefdesdans: het mannetje gaat omzichtig naar het vrouwtje toe en  wanneer het vrouwtje hem goedkeurt, vormt het mannetje een draad waaraan een druppel sperma hangt. Wanneer het vrouwtje voor hem staat drukt hij haar naar beneden tegen de druppel sperma aan, zodat zij het sperma in haar geslachtsopening krijgt. Het is een heel ritueel. Er is ook sprake van broedzorg: de vrouwtjes spinnen een cocon onder hun buik en daar komen de eitjes in. Wanneer de jongen uitkomen, klemmen ze zich de eerste tijd aan de buik van de moeder vast. Pas bij de eerstvolgende vervelling van de moeder laten zij los. Een van de meest bijzondere dingen is de verplaatsing. Om zich over grotere afstanden te verplaatsten klemmen de pseudoschorpioenen zich vast aan de poten van vliegen en liften zo mee naar onbekende plekken, die wie weet wel geschikt voor ze zijn.
Een zo’n klein beestje op een werktafel en zo een bijzonder verhaal er achter.

Kees en Joop