Natuurvereniging Zuidwolde

wielewalen

Gekraagde aardster

Katrien Brandsma is behoorlijk geïnteresseerd in paddenstoelen. Zij ziet ze graag en maakt er foto’s van om zo meer te leren over de soorten. Haar man Albert (bekend van de volkstuinen) is daar toch een beetje mee besmet en kijkt onder het wandelen met de hond wat meer om zich heen dan eerder. Zo vond hij een paar dagen geleden op een paadje tussen de begraafplaats en de Marsen een groep Aardsterren. Dat bericht werd weer naar de Natuurvereniging gestuurd en zo komt het nu op de website voor iedereen zichtbaar. (nog mooier is het om er op uit te trekken en ze zelf te vinden!) Deze aardsterren komen als een soort tulpenbol uit de grond. De buitenkant barst uiteen in 6 tot 8 slippen en die slippen rollen naar buiten om en duwen de hele paddenstoel een beetje van de grond, zodat die verdroogt. Uit de stuifbal die in het midden zit, ploffen de sporen naar buiten uit een klein gaatje aan de bovenkant. Bij het ombuigen naar buiten breken de slippen bij deze soort aan de binnenkant waardoor er een soort “kraag” om de stuifbal ontstaat. Vandaar: Gekraagde aardster.

JV