Natuurvereniging Zuidwolde

wielewalen

Groot Avondrood

Vandaag bracht Martin van Zanten een joekel van een rups. Aan de “pijl” op zijn achterlijf kun je zien dat het om een pijlstaart gaat. Dit is de volgroeide rups van groot avondrood. Hij zat bij Martin op de Fuchsia. Daar zijn de rupsen dol op, maar de eigenaren van de Fuchsia waarderen dat minder. Gelukkig heeft Martin hem gewoon groot laten worden.  Binnenkort zal hij verpoppen onder grond en volgend jaar komt er een nieuwe Groot avondrood tevoorschijn. Een prachtige vlinder met oud roze en olijfgroen. De rups heeft aan elke kant twee grote nep-ogen. Dat is om vijanden af te schrikken. Zijn kop kan hij helemaal intrekken, zodat die als het ware beschermd is. Je kunt de 6 echte pootjes onder de kop zien zitten(alle insecten hebbben 6 poten!) Verder heeft de rups 4 paar buikpoten en een naschuiver. Met al die poten en nep- en hulppoten kan hij zich goed vastklemmen en ook goed verplaatsen.
Om te zien welke vlinder er uit komt staat er ook een foto van de vlinder Groot avondrood bij

Aanvulling:

Toen ik later de grote rups de vrijheid weergaf in de vlindertuin, bleef er in het potje een verrassing achter. Een rupsenkeutel die me uitnodigde om de centimeter er bij te halen: 1,7 cm lang was de keutel van deze rups. Dat is veel meer dan ik me ooit had voorgesteld en het geeft eens te meer aan wat een formidabel grote rups dit is.

Joop Verburg