Natuurvereniging Zuidwolde

wielewalen

Bruine Vuurvlinder

Op zondag 18 augustus ging Bart Pijper uit Hoogeveen eerst naar de Oude Kene bij Hoogeveen waar hij tot zijn  geluk de Bandheidelibel zag en op de foto kreeg. Daarna ging hij kijken bij de vlindertuin en de Slagendijk om te zien of hij een glimp op kon opvangen van de zeldzame Sleedoornpage. Hij is een van de velen die naar aanleiding van de berichten op waarneming.nl een kijkje komt nemen in Zuidwolde. Eerst maakte hij wat foto’s in en rond de Vlindertuin en later ging hij naar de Slagendijk. Daar was inderdaad een Sleedoornpage in volle glorie te zien, dus Bart zijn dag was goed. Hij liet zijn foto’s zien aan Joop Verburg en bij het bekijken van de foto’s bleek dat een van de vlinderfoto’s die hij gemaakt had bij de volkstuin (dicht bij het ooievaarsnest) er een van de Bruine vuurvlinder was. Die vlinder is al jaren niet meer in Zuidwolde gezien dus ook dat was weer een geluksgevoel waard.

Op maandag 19 augustus is ook Joop Verburg naar het gebied met het ooievaarsnest ten noorden van de volkstuin Zuidwolde geweest en heeft daar de Bruine vuurvlinder gezien. Overigens vlogen ook daar Icarusblauwtjes en Zwartsprietdikkopjes en 1 Geelsprietdikkopje.

Foto Bart Pijper

Foto Joop Verburg