Natuurvereniging Zuidwolde

wielewalen

Grauwe Klauwier e.a.

Op 11 mei om 6.00 uur zijn 3 jongemannen, Edwin de Weerd, Metske van der Maar en Joop Verburg voorafgaand aan de excursie naar de Kiersche wieden naar de Takkenhoogte getogen. Dwars tegen de verwachtingen in was het een prachtige morgen. De autodeuren werden geopend en direct zong de Wielewaal zijn hoogte lied en die zang begeleidde ons de hele morgen. Ook direct liet de Appelvink zich horen. Tijdens onze wandeling hoorden en zagen we o.a. Grote lijsters, Tapuiten, Roodborsttapuiten, Rietgorzen, Geelgorzen, Boompiepers, Boomleeuweriken, Koekoek, Groene specht, Grote bonte specht, Fazant, Wulp, Kievit, Grasmus, natuurlijk Tjiftjaf en Fitis, diverse ganzen en andere watervogels. We kwamen vooral voor de Blauwborst, maar die liet zich niet zien en horen. We haalden aan, dat westelijk van het Meeuwenveen de plek was waar we enkele jaren geleden de Grauwe klauwier zagen. Als op afspraak liet zich eerst een vrouwtje en later een mannetje zien. Druk heen en weer vliegend en foeragerend. Nog niet bekomen vloog recht boven ons een Draaihals over. Nog een unieke ervaring. De dag was nog nauwelijks begonnen en wij waren al in de wolken.

Edwin, Metske en Joop

Grauwe klauwier (vrouwtje)