Natuurvereniging Zuidwolde

wielewalen

Wasbeerhond

Het is in de 2e helft van februari 2013 geweest zijn dat wij ‘s nachts opgeschrikt werden door onze Afghaanse windhond. Hij ging enorm tekeer, meestal wanneer hij overdag een kat of een eekhoorn ziet. Maar het was nu 02.30 uur, dus zou het een kat kunnen zijn die de hond van streek maakt. We slapen op de 1e verdieping en onze badkamer is aan de achterzijde, dus toch maar even kijken, het zou ook een inbreker kunnen zijn, toch?! Bij nader inspectie van de tuin bleek dat op een paar meter afstand van onze luid blaffende hond (die in de bijkeuken zat) een beest bij de vijver zat te drinken. Heel relaxt en totaal niet onder de indruk van onze hond. Na verloop van tijd scharrelde het beest door de tuin om vervolgens te verdwijnen. Eerst dachten we aan een Wasbeer (een paar jaar geleden is er één gevangen in de omgeving bij Fort?) maar de staart is een stuk korter dan die van de Wasbeer. Ongeveer een week later zag ik het beest weer in de tuin. Achter in de tuin staat een voedertafel voor vogels met daarbij een potje met vettige bestanddelen.
Daar stond hij op zijn achterpoten tegen de tafel om zich tegoed te doen van het vet, hij is wel een klein 1/2 uur in de tuin geweest. Voor zover de nachtelijke duisternis het toeliet, zag ik zijn smalle voorpoten met lange nagels.
Qua grootte beschrijf ik het beest beduidend groter dan een volwassen kater. De ruime, volle vacht was grijs/bruin, geen opvallende witte aftekening zoals bv bij een Das is te zien. Alle 4 de voeten waren wit, de staart was vrij kort.
Ook deze keer ging hij heel rustig zijn gang, geen enkel moment dat hij zich bedreigd voelde of extra op zijn hoede was.
Vervolgens heb ik meer verlichting aangebracht om een foto te kunnen maken, maar daarna hebben we het beest niet meer gesignaleerd, ondanks dat we elke nacht wel een keer hebben gekeken. Via zoeken op internet zijn we uitgekomen bij de wasbeerhond. We zijn dan ook erg benieuwd of er meer waarnemingen zijn geweest, of dat duidelijk is dat het een ander beest betreft.

Gerda & Albert Sluyer
Dingspel 6