Natuurvereniging Zuidwolde

wielewalen

Haarijs

Op een mooie morgen – het vroor nog een beetje - wandelend in de Wildenberg, viel ons op dat er links en rechts van het pad stukken hout op de grond lagen, die nog met sneeuw of ijs bedekt waren, terwijl dat verder nergens te zien was. Beter kijkend zagen we dat het leek alsof er spierwitte haren uit het hout groeiden. We  hebben er een paar bijzondere foto’s van gemaakt.

Wanneer je op google naar haarijs zoekt, vind je het volgende resultaat:
Wie tijdens een wandeling in het bos haarijs tegenkomt, zal zich afvragen wat het is en hoe het ontstaat. Haarijs zijn heel dunne, zijdeachtig glanzende ijsdraadjes, die uit stukken hout en takken komen. Op een afstand lijkt het haast wol. Je vindt het vooral bij een hoge luchtvochtigheid als het net een paar graden vriest en er geen sneeuw ligt.

Het fenomeen is al langer bekend en verschillende geleerden hebben er hun mening over gegeven. Toch is er pas een paar jaar geleden wat meer onderzoek naar gedaan, voor een groot deel in de keuken en op het balkon van de heren Wagner en Matzler in Zwitserland.Ze bevestigden het vermoeden dat schimmels verantwoordelijk zijn voor haarijs. Hout waar het op groeit is altijd aangetast door winteractieve paddenstoelen en lagere schimmels.
Men denkt dat haarijs voortkomt uit afbraakproducten van actieve schimmels. Bij afbraak wordt koolzuurgas en water gevormd en een heel klein beetje warmte. Deze mix van gas en water verlaat het hout door de mergstralen van de tak. Later in de winter, als de schimmel minder actief wordt, houdt de vorming van het ijshaar ook op. IJshaar is tot nu toe alleen gevonden op hout van loofbomen, in Europa bijna altijd beuk en eik.

Klaas Blanksma

de laan waarlangs we de stokken met haarijs zagen liggen

prachtige ijswol of ijsharen die uit de takken komen