Natuurvereniging Zuidwolde

wielewalen

Inventarisatie bermen in De Wolden

De Plantenwerkgroep van Natuurvereniging Zuidwolde is deze zomer bijna wekelijks in de weer om bermen in de gemeente De Wolden te inventariseren. De gemeente gaat een aantal bermen meer ecologisch onderhouden: dat wil zeggen: maaien, aanharken en afvoeren. Door deze werkwijze verarmt de berm en komt er plek voor allerlei wilde bloemen en alles wat er in het verlengde van die bloemen aan insecten, vogels, zoogdieren en andere dieren leeft.  Andere bermen blijven op de gebruikelijke manier onderhouden: dat wil zeggen klepelen en de restanten laten liggen. Bij die laatste manier verruigt de berm steeds meer en verdwijnen meer en meer de bloemplanten. De plantenwerkgroep zorgt voor monitoring van de bermen en bekijkt zo welk effect het beleid heeft.

Soms inventariseren we bermen die sterk verruigt zijn en dan vinden we zo’n 80 soorten waaronder vooral soorten als Brandnetel, distels, zuring, rijke grassen etc. Afgelopen week keken we naar een heel andere weg: de Dijkmansweg in Ruinerwold. Dat was een prachtige berm met een sloot ernaast vol bijzondere waterplanten. Heerlijk om in alle rust een avond mee bezig te zijn. We kwamen over de 150 soorten en daarbij was een aantal bijzondere soorten. Gagel (Myrica gale), Koningsvaren (Osmunda regalis) en Douwnetel (Galeopsis speciosa) (zie foto’s)  bijvoorbeeld. Zo’n berm verdient het om speciale aandacht te krijgen.

Wie mee wil doen met de plantenwerkgroep kan contact opnemen met Joop Verburg: joopverburg@natuurverenigingzuidwolde.nl