Paddenstoelen in overvloed in Zuidwolde

Dankzij de vele regen van de afgelopen week is ineens een groot aantal paddenstoelen uit de grond tevoorschijn gekomen. Wonderlijk zo snel als dat gaat. De zwammen wachten tot er voldoende water is en gaan dan "bloeien" Door de sporen in de paddenstoelen verspreiden ze zich zoals zaad bij de planten. Langs het Vlinderommetje vallen natuurlijk de grote aantallen Vliegenzwammen op. Maar ook de "bruine neef" de prachtige Panteramaniet is hier en daar te vinden. OP een heel andere plek, het natuurterreintje met wateropvang achter de twee rotondes bij de N48 staat een enorme overvloed aan boleten. Overal staan Koeienboleten en Bruine ringboleten bij de dennetjes. Met name de laatste is helemaal aangewezen op dennen en werkt daarmee samen. De Den krijgt water en zouten van de zwam en de zwam krijgt suikers van de Den. Zo helpen ze elkaar; symbiose heet dat. Bij de berkjes staat een andere samenwerker de Berkenboleet. Ook in de Vlindertuin staan veel paddenstoelen. Op de houtsnippers groeien enorme hoeveelheden Franjehoeden. In het Faliebergbos kun je ook terecht.  Van groot (Reuzenzwam) tot klein (de oorlepelzwam op een dennenappel) kun je er vinden. Zaterdag 5 oktober is de jaarlijkse paddenstoelenzoekmorgen. Om 9.30 uur starten we bij Tonckenshuys en we stoppen om 12.00 uur. Iedereen is welkom en het kost niets. (zelfs de koffie hoort er gratis bij)

Joop Verburg

Vliegenzwammen

Panteramaniet

Koeienboleet

Gewone berkenboleet

Bruine ringboleet (vijver bij rotonde Zdw)

honderden Franjehoedjes bij de Vindertuin

Reuzenzwam