Klas op paddenstoelentocht

Regelmatig gaan leden van de paddenstoelenwerkgroep in de herfst op pad met klassen kinderen om in het bos paddenstoelen te zoeken en over paddenstoelen te vertellen. Ook op 13 oktober was weer zo’n dag. 26 kinderen van groep 4 van de Heidevlinder kwamen met juf Marianne Visscher en een paar moeders naar het Faliebergbos.

Roel Smit en Joop Verburg stonden klaar om verhalen te vertellen en de kinderen mochten paddenstoelen zoeken waar van alles over verteld werd. Algemene soorten als Rodekoolzwammetjes, Kastanjeboleten, heel veel Zwavelkopjes en Aardappelbovisten, Plooivoetstuifzwammen, maar ook meer bijzondere soorten als verschillende soorten trechterzwammen, Amandelvezelkopjes en Witte kluifzwammen werden aangedragen. Meest opvallend was de Gekraagde aardster die door Demy werd gevonden. Met aandacht keken de kinderen naar de eindeloze keren dat je sporenwolkjes uit deze paddenstoel kon laten ploffen.

Het was een drukte van belang, maar hopelijk weten de kinderen nu meer over het geheimzinnige leven van paddenstoelen en de verschillende manieren waarop sporen worden gevormd en verspreid. Ook de bijzondere groei van een Grote stinkzwam uit een Duivelsei werd bewonderd. De geur van de Grote stinkzwam konden ze niet zo waarderen. Maar dat een paddenstoel ook lekker kan ruiken bewees de Kokosmelkzwam en gelukkig waren er 4 kinderen die het wisten: hij ruikt naar kokosbrood!

Joop Verburg en Roel Smit

Foto's Roel Smit