Wanneer je deze nieuwsbrief niet kunt lezen, klik dan hier.

Paddenstoelenexcursie 1 oktober: genoeg leuke soorten Op 1 oktober 2016 stonden 23 volwassenen en 6 kinderen vol verwachting bij het Tonckenshuys om deel te nemen aan de jaarlijkse paddenstoelentocht in de Falieberg. Ze werden niet teleurgesteld. Ondanks de droge septembermaand vonden ze bij elkaar toch nog zo'n 45 soorten paddenstoelen. Tineke beschrijft in geuren en kleuren wat de vondsten van die ochtend precies waren. Over elfjes, dennenmoorders, blote billen- en stinkzwammen: lees het in dit artikel.
Ontdek de uilen in de Nacht van de Nacht Iedereen die het leuk vindt om in het donker de natuur te ontdekken, moet er 29 oktober bij zijn. Tijdens de landelijke Nacht van de Nacht gaan we in het Faliebergbos op zoek naar uilen. Je komt er zeker meer over te weten. Na ongeveer anderhalf uur sluiten we het avontuur af in de kantine van de Entekoele met een consumptie en een verrassing voor de kinderen. Je leest er meer over op onze website.
5 november: handen uit de mouwen Op de eerste zaterdagochtend van november steken we met elkaar de handen uit de mouwen. We zorgen dat het natuurgebiedje bij de rotonde aan de Ommerweg open blijft. En dat het wandelpad van het Vlinderommetje dat er doorheen loopt, goed begaanbaar blijft. Het is altijd reuzegezellig om met elkaar aan het werk te zijn. Tussendoor zorgen we voor een drankje en er is goed gevulde erwtensoep na afloop. Leuk als je meedoet! We zien je dan graag om 9 uur bij de rotonde Slagendijk/Ommerweg.
Visarend vlakbij Een Visarend zien in Nederland is op zich al bijzonder, maar dan ook nog in Zuidwolde. Metske maakte onlangs prachtige foto's van de arend in het vogelgebied Diependal in Hijken. Vlak daarna zag iemand de indrukwekkende roofvogel bij de stuw aan de Hoogeveenseweg in Zuidwolde. Bekijk​ deze en veel meer waarnemingen op onze website.
Nieuwe coördinator werkgroep Landschapsbehoud Roelinda Alkema is de nieuwe coördinator van onze werkgroep Landschapsbehoud. Het bestuur is blij dat zij, met haar ervaring bij de Natuur- en Milieufederatie Drenthe en natuurlijk haar hart voor het landschap, deze taak op zich wil nemen. Op dit moment treffen de werkgroepleden voorbereidingen voor het provinciaal symposium over landschapsbehoud op 24 november. Hierover later meer. Lees hier​ meer over het werk van de werkgroep Landschapsbehoud.
Copyright © 2016 Vereniging voor Natuurbescherming Zuidwolde e.o., 2013 All rights reserved.   Met deze nieuwsbrief houden we je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Daarmaast hebben we de website (www.natuurverenigingzuidwolde.nl), onze Facebookpagina en het verenigingsblad Natuurgenoten.
Email Marketing Powered by MailChimp