Wanneer je deze nieuwsbrief niet kunt lezen, klik dan hier.

Juni 2015, nr. 17

Aan de leden van Natuurvereniging Zuidwolde

In deze nieuwsbrief de volgende onderwerpen:
Leerzame afsluiting nestkastjesroutes
Het was een leerzaam, maar vooral leuk dagje uit met 30 jeugdleden die dit voorjaar deelnamen aan de nestkastjesroutes. In museumdorp Orvelte bezochten ze de kleinste dierentuin van Europa, deden een speurtocht en kregen demonstraties van een paar oude ambachten. Voor de foto's, kijk op de site.

Hoe staat het met de uilenstand?
In de laatste week mei en eerste week juni ging de Uilen-en Roofvogelwerkgroep alle 27 uilenkasten in ons dorp bij langs voor het jaarlijkse onderzoek naar de uilenstand. 8 werden bebroed en totaal zo'n 20 jonge uiltjes zijn gelijk geringd. Opvallend was dat de martervrije kasten die deze winter zijn geplaatst nog lang niet altijd bezet waren; ze kozen voor de oude kasten. Waarom? Dat lees je hier.

28 juni: over het Struunpad
Wandelen over het Struunpad bij het Koekangerveld is een hele belevenis. Bijzondere planten, objecten en onderdelen voor kinderen zijn in de route opgenomen. Ruurd en Dyke van Donkelaar nemen hun gasten graag mee over dit afwisselende natuurterrein. Vertrek is om 13.00 uur bij de parkeerplaats van het Tonckenshuys. Kijk ook op onze site.
Koolmees met Meikever
De natuur is verrassend en soms ''hard''. Zo heeft een Koolmees een lekker hapje aan een Meikever. Maar krijg je zo'n prooi eigenlijk naar binnen? Bekijk deze en vele andere waarnemingen op onze
site.

Neem eens een Vlinderommetje
Wie kent het Vlinderommetje nog niet of alweer van een tijd geleden? Dan moet je het binnenkort echt eens lopen. Een enorm gevarieerde wandelroute rondom Zuidwolde, met speciale plekjes waar vlinders graag vertoeven. De route gaat nu ook over het bedrijventerrein Zuiderkerkes met een bijzonder natuurgebiedje in ontwikkeling. En ook alle informatie achter de QR-codes die onderweg op de bewegwijzeringspaaltjes zijn aan te klikken met een app op je mobiele telefoon, is geactualiseerd.
Lees alle route informatie op de website
Vlinderommetje.nl.

Copyright © 2015 Vereniging voor Natuurbescherming Zuidwolde e.o., 2013 All rights reserved.

Met deze nieuwsbrief houden we je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Daarmaast hebben we de website (www.natuurverenigingzuidwolde.nl), onze Facebookpagina en het verenigingsblad Natuurgenoten.

Email Marketing Powered by MailChimp