Wanneer je deze nieuwsbrief niet kunt lezen, klik dan hier.

5 februari: aandacht voor energie
Donderdagavond 5 februari stond in het teken van duurzame energie. Anita Speelman van Stichting Zuinig Wonen gaf de aanwezigen inzicht in de hoogte van hun elektriciteitsrekening en vertelde hoe deze omlaag zou kunnen door het aanbrengen van zonnepanelen. Albert Pol van ReestdalEnergie gaf een kijkje in de duurzame energiemarkt en vertelde inspirerend over allerlei duurzame projecten in onze regio en daarbuiten.  Lees hier meer!

Alles over Idylle op 24 februari
Op 24 februari kun je een bijzondere presentatie bijwonen! Kars Veling van de Vlinderstichting vertelt alles over het doel, de opzet en vooral de resultaten van de Idylle - een bloemrijk gebied dat vooral vlinders en bijen aantrekt. Een landelijk project waar Zuidwolde aan meedoet met de Idylle op het bedrijventerrein Zuiderkerkes II. En onlangs werd bekend dat er in het Steenbergerpark in Hoogeveen ook zo'n gebied wordt ingericht. IVN Hoogeveen kan aan de slag! De presentatie begint om 20.00 uur in De Boerhoorn. De toegang is gratis. Welkom! Lees hier meer.

Paddenstoelenatlas Drenthe verschijnt
Binnenkort verschijnt de Ecologische Atlas van paddenstoelen in Drenthe. Een uitgave van de  Paddestoelen Werkgroep Drenthe, die alle waarnemingen vanaf 1999 in Drenthe omvat. Ook onze paddenstoelenwerkgroep heeft hieraan bijgedragen. Het blijft belangrijk om te inventariseren hoe het met de soorten gaat. Doe gerust eens mee met een van de activiteiten. Op onze website meer info. De Drentse Atlas kan tot 15 februari bij voorintekening worden besteld. Lees hier hoe en bestel snel!
Wat werd er gezien op de Zuidwoldiger ecoducten?
De werkgroep Ecoducten volgt de ontwikkeling in de flora en fauna op de ecoducten Stiggeltie en Suthwalda op de voet. Door ter plekke te inventariseren, sporen te onderzoeken en de filmbeelden van de camera's uit te lezen. Zo zijn in het afgelopen jaar op Suthwalda 152 plantensoorten gevonden, waarvan heel bijzonder de Rode waterereprijs en Draadrus. En op beide ecoducten waren de passages van grotere zoogdieren als de Das, Ree en Haas bijzonder talrijk. Een compleet beeld van het leven op de ecoducten is vastgelegd in twee monitoringsverslagen. Interessant om eens te
 bekijken​!

Nieuwe werkgroep Nachtvlinders
Nachtvlinders kijken doen we al een tijdje. Steeds meer leden zijn geïnteresseerd in de bijzondere en zeer diverse wereld van nachtvlinders. Een aantal enthousiastelingen vond het tijd voor een werkgroep Nachtvlinders. Onder leiding van Theo Bakker worden er vanaf maart maandelijks nachtvlinderavonden in de Vlindertuin gehouden. Je kunt mee inventariseren, veel leren en natuurlijk vooral genieten.
 Meld​ je aan!
Copyright © 2015 Vereniging voor Natuurbescherming Zuidwolde e.o., 2013 All rights reserved.

Met deze nieuwsbrief houden we je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Daarmaast hebben we de website (www.natuurverenigingzuidwolde.nl), onze Facebookpagina en het verenigingsblad Natuurgenoten.

Email Marketing Powered by MailChimp