Wanneer je deze nieuwsbrief niet kunt lezen, klik dan hier.

Zaterdag 2 november: kom helpen op de nationale natuurwerkdag

Zaterdag 2 november is de nationale natuurwerkdag. Ook wij doen daar natuurlijk aan mee, we hebben jullie hulp hard nodig. Vanaf 9.00 uur gaan we aan de slag, we verzamelen bij de rotonde aan de Ommerweg in Zuidwolde om het heide terrein weer open te maken en opslag te verwijderen. Iedereen die mee wil doen, jong en oud, is van harte welkom. Wij zorgen voor gereedschap en handschoenen maar trek zelf wel geschikte kleding en schoeisel aan. We sluiten af om 12.00 uur met stevige erwtensoep voor alle harde werkers.

Donderdag 14 november: onze jaarlijkse foto/filmavond
Het is gebleken dat veel mensen prachtige foto's en films maken en wat is leuker dat met anderen te delen! Ieder lid of belangstellende krijgt de gelegenheid een beperkt aantal ( 15a20) foto's of korte fimpjes te laten zien en we zijn natuurlijk ook erg benieuwd naar de verhalen daarachter. Opgave voor deelname is vooraf nodig via onze mail of telefonisch via 0528-373131. Voor iedere deel nemer is 10 tot maximaal 15 minuten gereserveerd. Iedereen is van harte welkom , de avond begint om 20.00 uur en is in de Boerhoorn in Zuidwolde

Overwinterende vogels in de tuin?

Elk jaar trekken natuurlijk heel veel vogels naar het zuiden om daar te overwinteren maar wist je dat er ook veel vogels hier overwinteren? We kennen natuurlijk de grote hoeveelheden ganzen die hier zijn in de winter maar ook veel andere vogels vinden Nederland een prima overwinterplek. Ken jullie de kramsvogels, koperwieken? Maar ook heel veel roodborstjes en goudhaantjes kunnen nog genoeg voedsel vinden hier in de winter. Als je iets leuks ziet en je weet niet wat het is mail het ons door en we helpen je graag.

Geslaagde paddenstoelenexcursie
Ruim 30 ouderen en jongeren deden mee aan de jaarlijkse paddenstoelenzoektocht van Natuurvereniging Zuidwolde. Bernard de Vries was weer net als alle jaren bereid om zijn grote kennis te delen met de deelnemers en Joop Verburg bemoeide zich vooral met de kinderen. Wonderlijk dat er ieder jaar weer nieuwe soorten worden gevonden. De highlights van dit jaar waren wel de Bleekgele Bundelzwam, de Amandelvezelkop, het Zandputje en een schitterende serie Prachtvlamhoeden. Voor een uitgebreid verslag van deze excursie, de fruitpersdag en de Nacht van de Nacht zie onze website .

Bijzondere rupsen van nachtvlinders
Astrid Kolfschoten stuurde een foto van een bijzondere rups die haar was opgevallen in de heg bij haar huis. Met zulke kleuren kun je er ook haast niet omheen. De rups heeft gele borstels op de rug en een rood staartje. Hij zat opgerold wat rupsen ter bescherming vaak doen. Het gaat om de rups van de Meriansborstel. En de rups is veel kleurrijke dan de vlinder. Benieuwd naar de vlinder? Klik deze link .

Copyright © 2019 Vereniging voor Natuurbescherming Zuidwolde e.o., 2013 All rights reserved.

Met deze nieuwsbrief houden we je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Daarmaast hebben we de website (www.natuurverenigingzuidwolde.nl), onze Facebookpagina en het verenigingsblad Natuurgenoten.

Email Marketing                                                  Powered by Mailchimp