Natuurvereniging Zuidwolde

wielewalen

Scholieren beplanten Vlinderommetje op bedrijventerrein

Honderd schoolkinderen van groep 7 en 8 van De Heidevlinder en Het Groene Hart uit Zuidwolde en Het Veldboeket uit Veeningen met hun leerkrachten en 50 vrijwilligers - leden van Natuurvereniging Zuidwolde, ouders, leden van de mountainbikevereniging – hebben vrijdag 28 november langs het nieuwe deel van het Vlinderommetje op bedrijventerrein Zuiderkerkes II 1500 bomen en heesters geplant. Onder het toezicht van wethouder Jan ten Kate, Kars Veling van de Vlinderstichting en Henk Dekker, voorzitter van de ondernemersvereniging Zuidwolde is het plantwerk enthousiast aangepakt en in enkele uren geklaard.

Dit deel van het Vlinderommetje rond Zuidwolde aan de rand van het nieuwe bedrijventerrein Zuiderkerkes II is een van de 30 in Nederland aan te leggen Idylles, een initiatief van de Vlinderstichting. Nadat de strook tussen de wal tegen de N48 en het bedrijventerrein eerder al waren ingezaaid met inheemse bloemenmengsels, is het gebied nu ook ingeplant met inheemse struiken en bomen, waarvan het merendeel is geleverd door Landschapsbeheer Drenthe.

Straks kunnen we wandelen (of mountainbiken over een aparte route) tussen een weelde aan wilde bloemen en bloeiende heesters en bomen. Bij de keuze voor bloeiende heesters en bomen is ook aan de mens gedacht, want heel veel van de vruchten die er groeien zijn ook eetbaar en zullen straks onderweg als appeltjes voor de dorst geplukt kunnen worden. Je kunt er nu al naar uitkijken hoe het in de zomer zal zijn en hoe het zich in de jaren daarna verder gaat ontwikkelen.

Joop Verburg

Foto's: Christel Vandermaelen