Hoe haal je meer energie uit je woning?

Aan de mooie opkomst was te zien dat velen geïnteresseerd waren in de lezingen over duurzame energie op 5 februari in De Boerhoorn.

Zonnecoach Anita Speelman van Stichting Zuinig Wonen vertelde hoe bespaard kan worden op energie in een woning door te isoleren of zonnepanelen aan te brengen. Hoeveel dit op zou kunnen leveren liet ze zien aan de hand van een aantal voorbeelden. Diverse bezoekers hadden hun energierekening meegenomen en konden deze vergelijken met het gemiddelde verbruik per jaar in Nederland. Dat viel voor een aantal nog niet eens zo tegen. Vaak loont het toch de moeite om nog eens te kijken of er verder bezuinigd kan worden.

Albert Pol van Reestdal-Energie lichtte toe wat Reestdal-Energie doet en hoe de duurzame energiemarkt er eigenlijk uit ziet. De aanwezigen waren verrast te horen dat er zoveel Nederlands geld via de grote energieleveranciers naar het buitenland wordt gesluisd. Dit geld kan in Nederland blijven als men overgaat naar een Nederlands bedrijf als Reestdal-Energie, die als leverancier groene stroom en gas levert en daarnaast adviseert over duurzame toepassingen. Reestdal-Energie wil de inwoners mee laten delen in de opbrengst van deze lokale coöperatie.

Het was al met al een levendige bijeenkomst, met veel belangstelling, kritische opmerkingen en vooral inspiratie voor de mogelijkheden van duurzame energie. Een aantal bezoekers wenste meer informatie of komt naar de Energiewinkel in de Hoofdstraat op zaterdag 14 februari tussen 10 en 2 uur.