Zaterdag 10 juni: afsluiting met nestkastgroepen in de Weerribben

Met ruim 20 kinderen van de nestkastgroepen en hun begeleiders hadden we ter afsluiting van het seizoen van de nestkastcontroles zaterdag 10 juni een mooie dag uit in de Weerribben.

Onder begeleiding van een ervaren schipper kregen we een rondvaart door de Beulakerwijde nabij St. Jansklooster. Tijdens deze tocht werd de jeugd attent gemaakt op de zwarte sternen die in dit gebied broeden en aanwezige aalscholverkolonie. Tevens liet de schipper ons diverse insecten, libellen en planten zien. Na ongeveer 1 uur varen kwamen we weer aan wal.

Na een lekkere lunch zijn we op zoek gegaan naar waterbeestjes in de sloten. De kinderen kregen een schepnetje, witte bak en zoekkaart. Een gids van Natuurmonumenten gaf een toelichting op al het leven uit de sloot. Omstreeks 14.30 uur werd de dag met iets lekkers afgesloten en vertrokken we terug naar Zuidwolde. Zowel kinderen, ouders als begeleiding kijken terug op een geslaagde dag!

René Veen