Snoeiwerk in Steenberger Oosterveld

De werkgroep landschapsbeheer is ondanks CORONA wel weer aan de slag gegaan. Daarbij houden zij onderling zeer strikt zich aan de afstandsregels. Het is noodzakelijk en dankbaar werk. Want na de jonge dennen die op de open gebieden opslaan en nu grotendeels verwijderd zijn, zijn ook de jonge berken aan het oprukken. Het verwijderen van de berken is haast nog lastiger dan de dennen. Die laatste kun je er vaak nog met de hand uittrekken, maar de berken moeten met de spa uitgestoken worden, of wanneer je ze zaagt, moet je accepteren dat ze vaak wel weer doorgroeien en vanuit de afgezaagde stomp meerdere scheuten opschieten die je dus later weer moet verwijderen. Wanneer je dit vaak genoeg doet verdwijnt het wortelgestel en verdwijnt de berk. Nu ja, geen mooier werk dan buiten in de natuur nuttig bezig zijn. De groep is hecht en gezellig. De saamhorigheid is groot. Vandaag 13 januari 2021 was het wisselvallig weer, maar dan juist kun je ook genieten van de regenboog die je werk omlijst. Wie mee wil doen is hartelijk welkom om zich aan te melden of om informatie in te winnen bij Bert Snippe Emailadres: landschapsbeheer@natuurverenigingzuidwolde.nl