Natuurvereniging Zuidwolde

wielewalen

Bewegende beelden van de ecoducten in Zuidwolde

Nu en dan wordt er op de 2 ecoducten in Zuidwolde met bewegingscamera’s gewerkt om na te gaan of de ecoducten ook daadwerkelijk gebruikt worden door grotere en wat kleinere dieren. De afgelopen weken is dat ook weer gebeurd en de resultaten zijn heel bemoedigend. In één week werden bijvoorbeeld op Suthwalda wel 25 passages van Dassen gesignaleerd. Verder maken met grote regelmaat Reeën, Vossen, Hazen, Konijnen en Marterachtigen gebruik van de veilige ecoduct-oversteekplaats.

Namens Natuurvereniging Zuidwolde zorgen Philip de Brabander en Frits Kruizinga voor de camera’s en zij controleren en registreren de opnames. Thea Kruizinga heeft een aantal beelden op rij gezet en daar een mooi filmpje van gemaakt. Dat staat nu op Youtube en is via deze link te bekijken:

De film is gepubliceerd met instemming van stichting Het Drentse Landschap, die verantwoordelijk is voor het beheer van de ecoducten.

Joop Verburg,

Coördinator ecoductenwerkgroep NVZ